Cine vrea sa fie copywriter de succes?

Voiam sa scriu de mult timp articolul asta, dar imi parea ipocrita actiunea, avand in vedere ca nici macar nu lucram pe un post de copy. Eram exemplul clasic de visator, poate putin mai rational si mai realist decat altii, dar un sambure de naivitate tot era acolo. Nu-mi permit a spune ca acum –  dupa trei luni – cunosc toate adevarurile tenebre ale publicitatii. Doamne fereste! Sau, cum ar spune amicul Achmed: Allah dammit! Daca am trecut de 0.4% din cate as mai avea de invatat, as fi un caz fericit.

Probabil e aiurea sa cititi sfaturi de la cineva care nu are cine stie ce experienta pe un post de copywriter. Io zic ca nu e chiar asa de dubios, poate chiar asta ar fi interesant. Nu am de gand sa dau sfaturi de creativitate. Nu am ce sfaturi sa dau. Incerc, in schimb, sa insir niste calitati de bun simt pe care trebuie sa le aiba un copywriter decent. Desigur, din punctul de vedere al unui neofit naiv, cu intentii bune.

Avem aci un subiect incredibil de vast. Dar hai ca incercam sa-l reducem la niste fraza simple. Caci, vedeti voi, cam despre asta e vorba: “Oferta de cuvinte pe piata mondiala este mare, insa cererea este in scadere” (Lech Walesa, Newsweek, noiembrie 1989).

Intr-o lume ideala, gramatica si copywriterul ar trebui sa fie mai legati ca fratii siamezi. Nu! Din pacate, sa stii sa scrii nu este imperios! Stiu copywriteri care vorbesc cu “aibe” si cu “datorita razboiului”. Desigur, dupa o vreme, trebuie sa ai limba ca un cutter, sa vinzi. Atunci trebuie sa stii sa vorbesti. Dar gandim prea departe.

Sa asculti. Trebuie sa fii atent in jur si sa asculti. Asculta mult, vorbeste putin, intelege totul.

Ceva intuitie nu strica. Si sa ai incredere in intuitie! Logic, o sa te duca si pe drumuri proaste, dar invata cand sa-i dai curs si cand sa te zbati pentru o parere.

Invata sa-ti argumentezi parerile si ideile.

Dezvolta! Schimba! Suceste! Intoarce! Fa asocieri!

Curiozitatea este esentiala. Citeste tot ce-ti pica in mana. Da atentie lucrurilor pe care pana acum nu le dadeai atentie: homosexuali, metrosexuali, gastrosexuali, preoti, Hitler, pedofilie, sampon pentru pas uscat, picaturi pentru hamsteri siberieni, cani si lumanari de cununii. Orice.

Asimileaza cat mai mult.

Ai rabdare.

Lasati cuvintele alambicate. Cum? Alambi…ce? Vreau sa spun complicate. S-au facut niste studii si s-a ajuns la concluzia ca omul care foloseste cuvinte complicate este, de fapt, relativ modest intelectual. Ok, trebuie sa faceti distinctia dintre un text cu iz pamfletar (in care cuvintele complicate sunt mai savuroase decat o savarina – si aici ma refer chiar la prajitura, nu la conotatii sexuale) si un text in care un individ se da rotund. Ganditi-va unde intra articolul de fata :))

Sper sincer ca absolut nimeni nu crede ca toti copywriterii fumeaza si beau ca niste drogati infecti. Sunt cazuri si cazuri. Da, exista si exceptii. Da, exista si copywriteri care sparg pluta-n 16. Dar exista si copywriteri care sparg internetul si bibliotecile in doua pentru a afla o informatie. Sunt o groaza de cazuri in care trebuie sa dai un headline aparent minor, dar nu ai nici cea mai vaga idee de ce ai putea spune. Soc! Nu, nu “dai” doar sloganuri.

Si da, asa e, cum ne zicea si Dan Petre la curs: mai bine dai un proiect mediocru la timp, decat unul genial dupa deadline.

Nu cred si nu stiu cat de utile sunt site-urile de genul: http://www.motivational.ro/creativitate-si-inspiratie-de-unde-vin-ideile/

Ah, si de final: daca nu ai talent si inclinatie pentru asta, poti sa muncesti tu trei vieti. Motivatie fara rezultate mai rar. Entuziasmul pur se pierde 🙂

Abadi, abadi, abadi, aba: That’s all Folks!

Mihai Titirig

Advertisements

2 Comments

Filed under Advices

2 responses to “Cine vrea sa fie copywriter de succes?

  1. Rove

    Ai uitat ceva. Asculta-ti propriile sfaturi 🙂

  2. Andreea

    Salut
    Nu ai precizat totusi cum ai reusit sa intri in sistem. Nimic nu imi doresc mai mult dar in ciuda pasiunii si a ideilor geniale care imi vin (de reclame) drumul pare inchis 😦 din cauza lipsei de experienta.
    Cum sa fac 2 ani de experienta sau macar 1 daca nimeni nu imi da nicio sansa? Potentialul nu conteaza deloc?
    Ma apuc de invatat germana si poate ma mut la Viena, acolo conteaza mai mult potentialul.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s