Cele 22 de legi imuabile ale marketingului

Pe masura ce rasfoiesti diverse carti de marketing (in special), sigur iti sare in ochi aria restransa de exemple care pot fi oferite. Aceleasi exemple, doar ca in carti care poarta alte titluri si care trateaza alte subiecte. Nici “Cele 22 de legi imuabile ale marketingului” nu se diferentiaza fantastic. Cel putin nu acum, in 2011. Probabil, daca o citeam in anul aparitiei, altul era feedbackul.

Spre norocul meu, am apucat sa citesc cartea in engleza, mai mult din indiferenta decat din fetisuri dubioase de a parcurge carti netraduse in romana. (cine a ales sa faca traducere la TC imi poate da dreptate ca fetisul asta se indreapta spre masochism).

Sub sfatul: “Violate them at your own risk!”, Al Ries si Jack Trout povestesc cu usor umor ascensiunea sau decaderea marilor companii care au respecat, respectiv incalcat, cele 22 de legi ale marketingului propuse de autorii cartii. Daca la Alcoolici Anonimi primul pas este sa accepti ca ai o problema, in razboiul marketingului primul pas este de a accepta existenta acestor legi. Abia apoi poti construi un brand care va ocupa primul loc in mintea consumatorului potential, atunci poti sa-ti faci propria categorie pentru a fi primul in ea, poti sa-ti impamantesti un cuvant in mintea consumatorilor etc.

Pana nu uit, una dintre cele mai importante propozitii din carte este: “Marketingul nu este o batalie a produselor, ci a perceptiilor pe care consumatorii le au asupra lor”.

Prin aceste 22 de legi imuabile, Ries si Trout doresc sa “myth-bust”-uiasca mituri si conceptii false care isi fac constant prezenta in marketing, totul intr-o carte relative scurta de aproximativ 150 de pagini.

Imuabilitatea” fiecareia din cele 22 de legi este sustinuta de exemple clasice din industrie, ale brandurilor deja existente pe piata, de exemplu: Miller, Rolex, Xerox, Starbucks etc

O sa urmez exemplul mai putin placut, dar pe care l-am folosit si in recenzia anterioara si o sa va pun toate cele 22 de legi. Din pacate, prea putini o sa cititi cartea, asa ca-mi fac fapta buna si o sa va dau principalele capitole ale cartii. Ah, trebuie sa va chinui cumva. Le pun in engleza. M-am uitat dupa niste traduceri, dar parca-si pierd oleaca din sens.

1.      The Law of Leadership – Creeaza o categorie in care poti fi primul. Este mai bine sa fii primul, decat sa fii mai bun;

2.      The Law of the Category – Daca nu ai intrat primul in mintea consumatorului potential, nu renunta. Gaseste o categorie noua in care poti fi primul. ( Toti sunt interesati de ce este nou. Putini sunt interesati de ce este mai bun. Cand esti primul intr-o categorie noua, promoveaza categoria);

3.      The Law of the Mind – Este mai bine sa fii primul in mintea consumatorului potential, decat sa fii primul pe piata. Sa fii primul in mintea consumatorului reprezinta totul in marketing. (Cel mai inutil lucru pe care il poti face in marketing este acela de a incerca sa schimbi o parere);

4.      The Law of Perception – “Marketing is not a battle of products, it’s a battle of perceptions”. Marketingul este procesul prin care ai de-a face cu aceste perceptii. Crezi ce vrei sa crezi; ( “There is no spoon!

5.      The Law of Focus – Cele mai bune cuvinte sunt cele simple, luate din dictionar. Aceasta lege se refera la a-ti restrange atentia pe un singur cuvant/concept. Este conceput ca “the ultimate marketing sacrifice”;

6.      The Law of Exclusivity – Cand un rival foloseste un cuvant sau o pozitie in mintea consumatorului, este inutil sa incerci sa ocupi acelasi cuvant/pozitie. De obicei nu faci altceva decat sa intaresti pozitia rivalului, facand conceptul lui mai important;

7.      The Law of the Ladder – De vreme ce a fi primul in mintea consumatorului este primarul obiectiv de marketing, lupta nu este pierduta daca nu reusesti. Exista strategii si pentru brandurile de pe locul 2 si locul 3;

8.      The Law of Duality – Pe termen lung, fiecare piata devine o cursa cu doi participanti;

9.      The Law of the Opposite – Nu incerca sa fii mai bun, incearca sa fii diferit. Trebuie sa pari alternativa;

10.  The Law of Division – O categorie incepe ca o entitate unica, apoi, in timp, categoria se divide in alte segmente. Categoriile se divid, nu se unesc;

11.  The Law of Perspective – Efectele campaniilor de marketing se observa in timp. Ca si in alte actiuni din viata (a lua droguri, a face sex, a cheltui multi bani), efectele de termen lung sunt opuse efectelor de termen scurt;

12.  The Law of Line Extension – De departe, cea mai incalcata lege. Se aplica principiul: “Mai bine esti puternicintr-o arie, decat slab in toate”;

13.  The Law of Sacrifice – Trebuie sa renunti la ceva pentru a castiga ceva. Poti renunta la: o linie de produse, la targetul extins si la schimbarile constante;

14.  The Law of Attributes – Cuvantul cheie este “opus”. “Similar” nu va avea efect;

15.  The Law of Candor – Sinceritatea este foarte dezarmanta. Orice declaratie negativa pe care o faci despre tine este instant acceptata ca fiind adevarata. Afirmatiile pozitive, in special in advertising, sunt private cel putin cu scepticism;

16.  The Law of Singularity – Nu poti avea mai multe strategii in acelasi timp;

17.  The Law of Unpredictability – Nimeni nu poate prezice vremea de peste trei zile, deci cum te poti astepta sa prezici piata trei ani in avans?

18.  The Law of Success – Succesul duce la aroganta. Aroganta la esec. Ego-ul este inamicul numarul 1 al marketingului de success. Obiectivitatea este prietenul pe care poti conta;

19.  The Law of Failure – Prea multe companii prefera sa repare lucrurile decat sa recunoasca esecul si sa taie din pierderi;

20.  The Law of Hype – Situatia din presa este, de obicei, opusul a ceea ce se intampla de fapt in interiorul agentiei;

21.  The Law of Acceleration – Programele de succes nu sunt construite pe capricii, ci pe trenduri;

22.  The Law of Resources – Fara resurse suficiente, o idee, oricat de geniala ar fi, nu va fi pusa in practica.

Cele 22 de legi imuabile ale marketingului vorbeste despre branduri si succesul sau esecul lor. Urmareste sa ne ajute sa construim propriile branduri pe baza regulilor de aur care trebuie respectate. O carte usoara, de citit in metrou sau inainte de culcare. O carte care-ti ofera un avantaj comunicational serios atunci cand te gasesti prins intr-o discutie pe o tema din domeniu.

PS: Imi Cer scuze pentru eventualele greseli, dar este scris intr-o viteza mai mare decat sprintul lui Gabriela Szabo.

Abadi, abadi, abadi, aba: That’s all Folks!

Mihai Titirig

Advertisements

2 Comments

Filed under AdReviews

2 responses to “Cele 22 de legi imuabile ale marketingului

  1. Pingback: Da-mi banii tai, Gabriel Branescu | AD MASTERS

  2. LEVANTIN VELICUSAS

    …am o intrebare…DACA TOTI CEI INTERESATI DE MARKETING CITESC ACESTE CARTI SI DETIN ACESTE INFORMATII…CUM DE SE INTAMPLA UNII SA AIBA SUCCES SI ALTII NU???…ESTE DOAR O SIMPLA MATEMATICA???…SAU ESTE SI ALTCEVA IN SPATELE “REALITAZII“ IMEDIATEEEE….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s