BUZZ Marketing

AS: O sa fac abuz de cele doua cuvinte: BUZZ marketing.

Trebuie sa recunosc ca am fost putin dezamagit. Nu stiu la ce ma asteptam de la cartea asta, dar am ramas cu buza umflata asemeni unui copil care-si scapa inghetata pe jos. Incep prin a enumera cateva minusuri. Hm…are doar unul singur: este exagerat de repetitiva. In asta a constat dezamagirea; ma asteptam la mai multe exemple. Ok, intelegem ca “repetitia este mama invataturii”, dar atunci cand se ajunge la agasare apare si nervozitatea si riscul de a pierde atentia cititorului.

Reusesti sa faci BUZZ marketing? Ai face bine. “Fa lumea sa vorbeasca despre ceea ce faci!”, ne indeamna autorul cartii inca de pe coperta. Dar ce inseamna BUZZ, o sa intrebe curiosii? In limba engleza, BUZZ inseamna “zvon” sau “bazait”, dar si “emotie”. Iar de aici pana la BUZZ marketing nu a fost decat introducerea unui cuvant.

Singura informatie importanta din celelalte recenzii pe care le-am citit vizavi de cartea asta este urmatoarea: America cheltuie mai multi bani pe marketing in fiecare an decat intrebul PIB al Mexicului. Chit ca sunt branduri mari sau afaceri mici, toate se aseamana in dorinta de a avea rezultate mai mari pe banii pe care-i cheltuie.

Chiar daca nu sunt adeptul recenziilor de pe spatele cartii, redau de aici o fraza simpla, dar de efect. “Marketingul rumorii aduce rezultate. Nu este un moft, ci o necesitate”, Brian Swette, director general de marketing la PepsiCo. Despre ce este practic vorba in BUZZ marketing? Despre viral. Cum sa te faci remarcat si sa iesi din tipar.

Mark Hughes ne povesteste cum a reusit, aplicand BUZZ marketing pentru compania Half.com, fara a avea un buget extraordinar, sa ridice de la zero la 8 milioane de accesari site-ul. Secretul? Facand sa se vorbeasca in jurul companiei, folosind orice mijloace. In cazul asta, a convins un oras sa-si schimbe numele din Halfway in Half.com.

Hai sa ne gandim la trei nume diferite, care au un singur lucru vizibil in comun: Pepsi, American Idol si Britney Spears. Ce au in comun? Poftim? Zi mai tare, te rog. Da, ai dreptate! Toate s-au bucurat de success ca urmare a unor campanii de BUZZ marketing. Pentru cei mai artisti dintre noi, rumoare poate fi inteleasa destul de clar prin urmatoarea poza:

Nu confundati BUZZ marketingul cu marketing de gherila. Acesta poate consta intr-un “sir de cascadorii publicitare”, in timp ce marketingul rumorii este “un mod de a-i face pe oameni sa vorbeasca”, fiind concentrata intotdeauna pe scopuri.

Mark Hughes ne vinde cateva ponturi, explicandu-ne pe ce trebuie sa ne axam in BUZZ marketing. Numindu-le butoane, acesta ne indeamna sa apasam pe sase declansatoare de rumoare:

1. Tabuuri (sex, minciuni, umor deocheat)

2. Neobisnuit

3. Scandalos

4. Ilar

5. Remarcabil

6. Secrete (imi aduc aminte de campania Sprite; “Stii, n-ar trebui sa-ti spun chestia asta, dar…”)

La fel de importante sunt si alte “cele 6 secrete ale BUZZ marketingului”, si anume:

  1. Apasati cele 6 butoane ale rumorii
  2. Captati interesul presei
  3. Faceti reclama pentru atentie
  4. Urcati pe Everestul rumorii
  5. Descoperiti creativitatea
  6. Supravegheati produsul

Pe langa toate celelalte reguli vitale din marketing, mai exista altele asemeni de vitale. Doua la numar. Prima regula este sa ai un produs foarte bun. A doua este “Nu uita niciodata prima regula”. De ce se pune asa mare accent?

Publicitatea orala nefavorabila, adica rumoarea negativa, circula mult mai rapid decat publicitate orala pozitiva. Conform unor calcule relevante in cazul de fata, daca ai 23 de reclamatii, pierzi 10.000 de posibili clienti. Cu un produs prost, orice campanie, oricat ar fi de brilianta, sigur da gres.

Cand folosim BUZZ marketing? Atunci cand mijloacele traditionale mananca prea multi ani si rezultatele sunt din ce in ce mai slabe. Autorul cartii subliniaza faptul ca rumoarea nu se face deschizand cartea si aplicand o reteta deja folosita de altii. Fiecare idee de rumoare porneste de la zero.

Marketingul rumorii este o practica bine organizata de a gandi mai mult, in loc de a cheltui mai mult.

Abadi, abadi, abadi, aba: That’s all Folks!

Mihai Titirig

Advertisements

2 Comments

Filed under AdReviews

2 responses to “BUZZ Marketing

  1. Ar trebui sa mentionezi ca acel oras si-a schimbat numele doar pentru un an. In rest da, ai dreptate, e foarte reptetitiva.
    Cel mai interesant lucru din carte e povestea schimbarii numelui orasului, mai ales ca e direct de la sursa. In rest…aceleasi exemple.

  2. Pingback: Da-mi banii tai, Gabriel Branescu | AD MASTERS

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s