Culoarea, modalitate de atragere a atenţiei

 

Policromia domină universul publicitar culoarea devenind unul din elementele cele mai eficace şi mai des întrebuinţate în elaborarea reclamelor.  Raţiunea acestui fapt constă în utilizarea pe care o au nuanţele cromatice în viaţa noastră, astfel atribuim produselor o anumită percepţie. Orice culoare are o anumită tonalitate afectivă datorită factorilor fiziologici senzoriali şi asociaţiilor pe care le deşteaptă.

Semnificaţia culorilor

Roşul este o culoare puternică care captează foarte repede atenţia, astfel produsele sunt imediat observate, este considerată o culoare activă, dar uşor iritantă. Are efectul de a stimula oamenii să ia decizii în mod rapid şi creşte speranţele. Excită.

Portocaliul la fel ca şi roşul este considerată o culoare activă şi usor iritantă, este culoarea care îndeamnă la un puternic simţământ matern, la nevoia de a oferi protecţie, fiind culoarea fericirii. Totodată, această culoare are un efect stimulator emotiv,dă senzaţia de apropiere. Este o culoare sociabilă, mai activă decat galbenul, care lasă impresia de optimism şi veselie.

Verdele este culoarea liniştii, a calmului, echilibrului, siguranţei, relaxarii. Este culoarea caştigului financiar şi exprimă concentrare, siguranţă.

Albastrul la fel ca şi verdele este o culoare a liniştii, fiind culoarea intelectualului. Îndeamnă la concentrare, seriozitate, meditaţie, linişte interioara şi se caracterizează prin profunzimea trăirilor şi sentimentelor. Inhibă

Galbenul stimulează şi întreţine starea de vigilenţă, sporeşte capacitatea de mobilizare şi concentrare a atenţiei, predispune la comunicativitate,  oferă senzaţia de caldură şi de intimitate. Galbenul este culoarea  caracteristică tipului activ, expansiv, investigativ şi cu un nivel ridicat de aspiraţie.

Violetul este culoarea legată de paranormal, dar este şi o culoare a suferinţei. Are un efect stimulator, neliniştitor şi descurajator. Semnificaţia psihologică este de tristeţe,melancolie.

Albul semnifică vindecare, purificare, nou, neatins, calm. Albul este culoare purităţii. sugerează  sinceritate. Are efecte de expansivitate, uşurinţă, suavitate, puritate, exprimă pace, împăcare, linişte, inocenţă, curăţenie, sobrietate.

Negrul este o culoare care sugerează confuzie, nehotărâre, durere, despărţire. Ea are efecte psihologice de nelinişte, reţinere, depresie, oferă impresia de adâncime, greutate. 

Dar care sunt culorile care atrag atenţia mai mult şi sunt mai plăcute ochiului?

Studiul lui Hollingworth arată că studenţii preferă albastrul, roşul, verdele, galbenul şi portocaliul, iar copii conform studiului lui Baldwin sunt mai atraşi de rosu, albastru, alb, verde, brun. În ceea ce priveşte preferinţele bărbaţilor sau a femeilor pentru culori conform studiului realizat de Wissler statistica arată cam aşa: bărbaţii preferă albastrul, roşul, violetul, verdele, portocaliul, albul şi galbenul, în timp ce femeile preferă roşul, violetul, verdele, albastrul, orange-ul şi albul. Mai sus spuneam că tonalitatea afectivă a culorilor depinde şi de factorii fiziologici afectivi, astfel albastrul, verdele, galbenul, roşul şi portocaliul sunt culori mai plăcute ochiului.

 

Advertisements

Leave a comment

Filed under Tendinte

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s